Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Race training

Ruiten Drie heeft een groot aantal trainingsgroepen voor het fietsen op de racefiets. Je kunt mee op dinsdag, donderdag en zondag. Net bij welke groep je wilt aansluiten. Het niveau van de trainingsgroepen is zeer divers, maar voor elke groep geldt: ‘samen uit, samen thuis’. Elke groep gaat zo snel als de langzaamste fietser. Gezelligheid en veiligheid staan voorop.

  • Alle trainingen starten vanaf de parkeerplaats bij het Sportpark aan de Sluiskade in Almelo.

Er zijn groepen voor prestatieve toerfietsers, sportieve toerfietsers en recreatieve toerfietsers. Daarnaast zijn er ook specifieke trainingsgroepen voor de senioren en vrouwen.

De trainingen zijn gericht op het beginsel van het toerfietsen, het recreatieve als het prestatiegerichte gebruik van de fiets, met uitsluiting van het competitie-element.

Niveau

Tijdens de trainingen wordt er gereden in verschillende groepen, die elk een eigen snelheid hanteren. Door het grote aanbod van trainingsgroepen is er altijd wel een trainingsgroep die past bij de gewenste sportbeleving en het gewenste niveau. Per trainingsgroep zijn er één of meerdere wegkapiteins die de route en snelheid bepalen en ervoor zorg dragen dat de groep bij elkaar blijft. De wegkapiteins zijn tijdens de trainingen ook aanspreekpunt voor nieuwe leden.

De trainingsgroepen

  • Snelle groep (P1): Koerssnelheid: > 36 km/u  | Gemiddelde snelheid: > 34 km/u
  • Snelle middengroep (S1): Koerssnelheid: 33-36 km/u  | Gemiddelde snelheid: 31-33 km/u
  • Middengroep (S2): Koerssnelheid: 30-33 km/u  | Gemiddelde snelheid: 29-31 km/u
  • Toergroep (S3): Koerssnelheid: 27-30 km/u  | Gemiddelde snelheid: 26-28 km/u
  • Recreanten/seniorengroep (R1): Koerssnelheid: 24-26 km/u  | Gemiddelde snelheid: 23 km/u
  • Damesgroep (D1): Koerssnelheid:  24-30 km/u  | Gemiddelde snelheid: 23-28 km/u (hangt van samenstelling groep af)

Trainingsdagen en tijden

Het wegseizoen begint ongeveer op 1 maart en eindigt op 30 september. In deze periode starten de trainingsgroepen op onderstaande dagen en tijden. De avondtrainingen beginnen zodra de zomertijd is ingegaan (eind maart) en eindigen als de avonden tekort worden (rond september).

  • Snelle groep (P1): Di: 18:30 | Do: 18:30 | Zo: 09:30
  • Snelle middengroep (S1): Di: 18:30 | Do: 18:30 | Zo: 09:30
  • Middengroep (S2): Di: 18:30 | Do: 18:30 | Zo: 09:30
  • Toergroep (S3): Di: 18:30 | Do: 18:30 | Zo: 09:30
  • Recreanten/seniorengroep (R1): Di: 13:30 en 18:30 | Do: 13:30 en 18:30 | Zo: 09:30
  • Damesgroep (D1): rijden op dinsdag en donderdag mee in de bovenstaande groepen, soms op woensdag start een aparte groep.

Wegkapiteins

Per trainingsgroep zijn er één of meer wegkapiteins. Zij zijn het aanspreekpunt voor de route, snelheid en veiligheid in de groep. Je herkent ze aan de afwijkende kleur kleding. De wegkapiteins hebben hier een speciale cursus van de NTFU voor gevolgd. Wil je ook wegkapitein worden? Neem dan contact op met de racetoercoördinator.

Veiligheid

Uiteraard ben je zelf als eerste verantwoordelijk voor de veiligheid van jezelf, de groep en de medeweggebruikers. Gedraag je als een heer (of dame) in het verkeer en houd je aan onderstaande regels en afspraken

Helmplicht

Het is verplicht om tijdens alle activiteiten op de fiets, zoals trainingen, clinics en clubtoertochten een helm te dragen. Zonder helm is deelname niet toegestaan.

Signalen

Om eenvoudig en eenduidig binnen het peloton te kunnen communiceren zijn er een aantal eenvoudige signalen bedacht. De signalen moeten in het peloton worden doorgegeven!

  • Stoppen: De wegkapitein geeft een stopteken met de arm (arm omhoog en stil) en roept: ‘STOP’!
  • Linksaf: De wegkapitein geeft de richting aan met de arm (arm naar links uitsteken) en roept: ‘LINKS’! – Fluitje: 1 keer blazen.
  • Rechtsaf: De wegkapitein geeft de richting aan met de arm (arm naar rechts uitsteken) en roept: ‘RECHTS’! – Fluitje: 2 keer blazen.
  • Auto of obstakel links van de weg: De wegkapitein geeft met de linkerarm aan dat je ruimte moet maken (arm naar achteren en teken met hand naar rechts) en roept: ‘TEGEN’!
  • Auto of obstakel rechts van de weg: De wegkapitein geeft met de rechterarm aan dat je ruimte moet maken (arm naar achteren en teken met hand naar links) en roept: ‘VOOR’!
  • Obstakels op de weg: (gaten, paaltjes, takken, etc) De wegkapitein geeft met linker- of rechterarm aan (arm naar beneden en met hand zwaaiende beweging heen en weer) dat je ruimte moet maken en roept: ‘PAS OP’!
  • Auto komt van achteren: De achterste rijders roepen: ‘AUTO ACHTER’!
  • Pech of lek: Bij pech of lek roep je: ‘LEK’! Doorrijden naar een veilige plek b.v. een inrit of berm.

NTFU Gedragscode Racefiets

  • Houd je aan de verkeersregels
  • Houd zichtbaar rekening met anderen in het verkeer
  • Gebruik een fietsbel
  • Geef tijdig aan welke richting je gaat volgen
  • Blijf beleefd tegen andere weggebruikers
  • Rijd altijd op het aangegeven fietspad
  • Passeer een fietser of wandelaar op gepaste snelheid
  • Volg aanwijzingen op van politie en/of verkeersregelaars
  • Gooi afval in een afvalbak

Kom jij bij onze toervereniging?

Word lid
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×